Zo verminder je stress langdurig

Zo verminder je stress langdurig

In mijn vakantie ben ik met een boek aan de slag gegaan. Een boek over meer rust in je leven en het verminderen van stress. Ik had dit boek al sinds 2007 in mijn boekenkast staan maar ik kon er maar niet doorheen komen. En nu, het ging als vanzelf! Omdat dit onderwerp me uitermate boeit en ik merk dat mensen steeds meer met stress te maken krijgen. Maar wat is stress?

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Het is een natuurlijke reactie om ervoor te zorgen dat je in actie komt als dat nodig is. De problemen ontstaan pas wanneer de draaglast groter wordt dan jouw draagkracht. Op dat moment zijn de eisen die aan jou worden gesteld (of die je aan jezelf stelt!) groter dan wat je aankunt: de balans is weg.

De last

De draaglast kan grotendeels buiten jezelf liggen. Variërend van alledaagse stresssituaties (met takenlijstjes die je niet afkrijgt) tot ingrijpende levensgebeurtenissen die je leven ontwrichten door bijvoorbeeld een scheiding, ziekte of een sterfgeval.

Het hangt er ook van af welke eisen je aan jezelf stelt. Wil je ook op elk moment een leuke partner en ouder zijn, je baan perfect uitvoeren, vriendschappen en de familieband onderhouden, tegelijk het gras gemaaid hebben en moet je huis er elke dag weer schoon èn gezellig uitzien? Dan maak je het jezelf extra lastig, zeker als je niet wilt klagen of hulp wilt vragen.

Sterke schouders

Op je eigen draagkracht heb je meer grip. Daarom is dit eigenlijk het punt waar je zou moeten beginnen als je stressklachten wilt verminderen. Je verzwakt jezelf namelijk met verkeerde eetgewoonten, te veel suiker, koffie en/of alcohol, te weinig lichaamsbeweging en een tekort aan slaap en ontspanning bijvoorbeeld. Maar ook een slechte organisatie van het werk, te veel werken en te weinig pauzes kunnen funest zijn. Je weerstand vermindert en daardoor ben je vatbaarder voor de gevolgen van stress.

Herken je meer de signalen uit dit rijtje:

  • Heb je lichamelijke klachten bij stress zoals hoofdpijn, rugpijn of stijve nek? Heb je hartkloppingen, ben je rusteloos, heb je maag- of slaapproblemen?
  • Heb je psychische klachten, voel je je prikkelbaar, cynisch, verveeld of eenzaam en machteloos? Kortom: zit je slecht in je vel?
  • Heb je last van je emoties? Ben je onnodig bazig, snauwerig en kritisch? Of trek je je juist terug omdat je anderen niet om je heen kunt verdragen?
  • En hoe zit het met je brein? Ben je nog creatief, kun je je concentreren, helder nadenken en onthouden waar je je auto hebt geparkeerd?

Pak het dan aan met deze maatregelen:

  • Zoek uit waar de stress vandaan komt, misschien kun je de oorzaak wegnemen of verminderen. Door concreet te zoeken krijg je weer een gevoel van controle.
  • Sporten blijft een goede manier om de stress uit je lijf te houden. Blijf echter binnen je grenzen en overdrijf het niet. Je lichaam maakt in periodes van stress veel ‘stresshormoon’ cortisol aan. Dit wordt geproduceerd in je bijnieren. Wanneer dit lang aanhoudt kunnen je bijnieren uitgeput raken en produceren ze geen cortisol meer. Een burn-out is daar. Wanneer je veel, lang en/of intensief sport maak je ook cortisol aan waardoor je lichaam nog meer stress ervaart. Sporten ontspant in dit geval niet maar levert nog meer stress op. Op dat moment is het raadzaam onder begeleiding te gaan trainen, zodat je binnen je eigen grenzen blijft. Een personal trainer kan je hierin uitstekend begeleiden.
  • Verbeter je ademhaling. Wanneer je te veel stress in je leven hebt, heb je waarschijnlijk ook een ‘hoge ademhaling’. Dit is een lichamelijk gevolg van stress. Ademhalingstherapie kan je helpen je stress te reduceren en weer in balans te komen. Bij 95% van de mensen verdwijnen de klachten en maakt de vermoeidheid plaats voor nieuwe energie.
  • Schep orde en rust in je hoofd door een takenlijst te maken en doe één ding tegelijk. Bijkomend voordeel is dat het doorstrepen van afgeronde taken een goed gevoel geeft. Geef daar waar je afspraken mag maken van jezelf je agenda een kleur. Buiten de blokken geen afspraken maken. Dat geeft rust.
  • Gebruik de pauze op je werk of thuis om buiten een wandeling te maken. Dit is een goede manier om je hoofd helemaal leeg te maken. En een wandeling heeft een positief effect op je hormoonhuishouding. Je bent er even helemaal uit en de zon zorgt voor extra vitamines die de stress verminderen. Veruit de leukste tip!
  • Neem rust maar ga niet slapen. Sluit je af van je omgeving door te mediteren, te stretchen of een meditatie te volgen. Denk alleen aan wat je voelt in je lijf, wat je voelt in je emoties en laat gedachten als wolkjes voorbij drijven: je ziet ze wel, maar je hoeft er niets mee. Zo ontspan je zodat je energie krijgt voor andere dingen.
  • Verminder het aantal prikkels in je omgeving. Zet de telefoon eens wat vaker uit. Vervang de televisie door een boek. Alles wat binnenkomt moet verwerkt worden en geven je een overspannen gevoel. De hoeveelheid elektronica is één van de oorzaken dat stress een steeds groter probleem aan het worden is.
  • Geniet van kleine dingen, zoals lekker en gezond eten of dat mooie uitzicht tijdens een wandeling. Kijken, voelen, proeven en ruiken helpt je gedachten om even terug te komen tot één ding. Alleen dat al ontspant.
  • Wees tevreden. Niemand is perfect en niemand heeft het perfecte leven. Accepteer hoe je leven is en maak er het beste van. Eeuwig streven naar beter en meer maakt je alleen maar ongelukkiger.
  • Fris je oude hobbys weer eens op. Wat deed je voordat je verslaafd raakte aan stress? Wellicht ging je vaak vissen, een stukje fietsen, tekenen of handwerken. Pak deze hobby dan weer eens op en richt je weer op andere zaken. Social media heeft ons de laatste jaren opgeslokt!

Voor deze tips heb ik me laten inspireren door gezondheidsnet.nl en stressplein.eu. Maar ik ben benieuwd of jij ook eigen methoden hebt gevonden om beter te ontspannen zodat je kunt omgaan met de stress in je leven. En uiteraard mag je deze tips ook delen met anderen, misschien heb je gezinsleden die wel iets minder prikkelbaar mogen zijn ☺

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *