Motiveer jezelf!

Motiveer jezelf!

Een gebrek aan motivatie is niet ongewoon. Iedereen heeft weleens een dag waarop je met tegenzin de sporttas inpakt. Als dit incidenteel voorkomt dan hoef je je geen zorgen te maken. Maar mocht je een sportdip krijgen dan is het handig als je dit artikel al eens gelezen hebt.

Bij een sportdip heb je even geen motivatie, maar hoe komt dat? Je bent zo goed begonnen, je was fanatiek en sporten was leuk. Maar toch vallen veel mensen weer terug in oude, onsportieve gewoontes. Dan wordt sporten steeds moeilijker, confronterend en minder leuk en heb je kans dat je je sportuurtjes maar helemaal laat voor wat het is…

Hoe kon dit gebeuren?

De meeste mensen kunnen zich prima een gezonde en actieve leefstijl aanmeten.

Maar de helft van de sporters die beginnen, houden het niet vol en haken al in het eerste jaar af. Dat komt omdat het geen gewoonte is geworden. Zolang een sport geen vast onderdeel van je leven is geworden zal het meer energie kosten om in beweging te komen en de motivatie vast te houden.

Hoe maak je er een gewoonte van?

Door planmatig te werk te gaan. Of je daarbij te laten helpen door goede begeleiding te zoeken, je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Start in elk geval met het vaststellen van je doel. Meestal wordt gewichtsverlies of conditieverbetering als reden opgegeven. Een duidelijk geformuleerde doelstelling versterkt het motivatiegevoel. Het kan helpen om jezelf de volgende vragen te stellen:

Wat precies wil ik bereiken? Hoe ga ik dat halen? Hoe vaak en wanneer wil ik in de week gaan sporten? Wat precies wil ik gaan doen? Wat is de reden waarom ik dit doel wil behalen?

Zorg dat je het doet voor jezelf, niet voor een ander. En zorg dat je doel realistisch is, zodat je weet dat het haalbaar is en dat je er zelf verantwoordelijk voor bent om het te halen. Met onderstaande tips kun je jezelf extra ‘verzekeren’ tegen een sportdip. Pik er zoveel mogelijk uit, ga aan de gang en houd je eindresultaat voor ogen. Visualiseer het door een foto of een compleet moodboard op te hangen op een goed zichtbare plek.

Extra tips:

  • Zoek een sportmaatje, dan ondersteun je elkaar.
  • Houd je resultaten bij: zo blijft je doel helder en weet je precies waar je aan toe bent.
  • Daag jezelf uit: Als je in je ‘comfortzone’ blijft, zul je geen resultaat boeken.
  • Zoek variatie en prikkel je lichaam door elke paar weken van schema te veranderen.
  • Trek aan de bel als je merkt dat je stilstaat. Een gesprek werkt vaak verhelderend.
  • Geen smoesjes. Ook na een drukke dag: tas inpakken en gaan!
  • Wees mild voor jezelf. Training gemist? Pak gewoon de draad weer op.
  • Zorg voor goed materiaal dat goed past en lekker zit. Dat is ook beter voor je zelfvertrouwen!

In feite snap je nu ook precies waarom je zoveel gemakkelijker gemotiveerd blijft als je met een personal trainer traint. Niet voor niets begin ik met al mijn klanten bij het stellen van doelen en ben ik behoorlijk scherp op het behalen van resultaten. De PT’er zorgt ervoor dat je resultaat blijft behouden en coacht je naar je doel, want mental coaching is een groot deel van je gedragsverandering. Twijfel je om de stap te nemen naar personal training, vraag me wat de mogelijkheden zijn!

Wil je meer weten over dit onderwerp? En over hoe het zit met dingen als je intrinsieke motivatie en hoe je die kunt triggeren? Het oorspronkelijke artikel is van www.optimaalsporten.nl en vind je hier, samen met nog meer mooie artikelen over gezond leven. Doe er je voordeel mee!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*