Flow, endorfine en sport

Flow, endorfine en sport

We weten dat geluk te maken heeft met verschillende factoren, zoals de genen die je hebt meegekregen en bepaalde omstandigheden in je leven. Maar wist je dat je ook zelf invloed kunt uitoefenen op je geluksniveau?

Er zijn namelijk verschillende vormen van geluk. Zo kun je kort gelukkig worden van een nieuw aangeschaft kledingstuk. Je huppelt bijna naar huis met die geweldige jurk, nieuwe schoenen of dat nieuwe sportsetje dat brandt in je tas! Maar op de lange termijn zal dit gelukseffect weer verdwijnen en zul je weer op je basis-geluksniveau terugkeren.

Dat komt omdat het langetermijn-geluk wordt veroorzaakt door andere factoren, zoals optimistisch denken, genieten van het leven en een gezonde leefstijl. Sporten zie ik als onderdeel van een gezonde leefstijl en is dus één van de dingen die je kunt doen om je welbevinden te verhogen. Zelfs mensen met een psychische stoornis herstellen sneller als ze naast hun behandeling ook sporten. Dus hoe effectief zou het dan wel niet zijn voor mensen die al redelijk doorsnee functioneren?

De voordelen van sporten zijn immers wel bekend. Het zorgt voor een verhoging van het gevoel van eigenwaarde, beter slapen, verminderde gevoeligheid voor stress en een beter denkvermogen.

Maar pas op!

Want het moet wel een activiteit zijn die bij je past, wil je de voordelen ervan ondervinden.

Het is ook belangrijk dat je werkt aan doelen die persoonlijk bevredigend zijn, die je echt zelf hebt gekozen. Afvallen omdat je dat zelf WILT is heel anders dan afvallen omdat het medisch MOET, bijvoorbeeld.

Hoe werkt dat?

Wanneer je een sport beoefent kun je in een ‘flow’-staat geraken. Dat is een toestand waarin je dermate betrokken bent bij de activiteit dat je alles om je heen vergeet. Dit is zo prettig, dat je er veel voor over hebt om deze ‘flow’ opnieuw te beleven. Dit wordt mede veroorzaakt door endorfine. In de sportschool sport je ook nog vaak samen met anderen en dat biedt dus de gelegenheid voor sociale contacten.

Je zou dus kunnen zeggen: lichaamsbeweging is de meest effectieve kant en klare geluksbevorderaar. Mensen die aan sport doen blijken in onderzoeken ook steevast gelukkiger dan mensen die niet sporten!

Niet zo gek, als je bedenkt dat je met sporten endorfine aanmaakt. Dat stofje heeft de functie van neurotransmitter, dat betekent dat het signalen in ons lichaam doorgeeft en aanzet tot actie. Daarnaast heeft het stofje een pijnstillende werking en veroorzaakt het een euforisch en gelukkig gevoel.

Ook als je verliefd bent, komen er endorfines vrij in je hersenen. Dat heerlijke gevoel kun je opnieuw creëren door te sporten, door bepaalde voedingsmiddelen te gebruiken of door opwindende activiteiten, zoals bungeejumpen!

Wat kies jij?

Wanneer je na een lange werkdag uitgeput thuiskomt, is het aantrekkelijk om tegen jezelf te zeggen dat het verstandiger is om je lichaam wat rust te gunnen. Hopelijk zie je na het lezen van deze tekst in, dat sporten juist voor een omslag in dit gevoel kan zorgen en je weer een energieboost geeft! Met een kortdurend maar intensief sportmoment geef je je lichaam een grotere oppepper dan met neerploffen op de bank.

Mijn eigen ervaring is dat sporten en dan met name krachttraining een erg positief effect heeft op mijn geluk. Het geeft me een heerlijk gevoel, het is alsof het geluk direct door mijn aderen stroomt! Zelfs de dagen erna kan ik, ondanks de spierpijn, genieten van kleine dingen en merk ik dat ik meer ontspannen ben. Is dat wat jij wilt? Dan weet je nu wat je te doen staat. En denk nog eens aan dit verhaal als je bijna verliefd op je fiets stapt na een zware training ☺

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*